Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.

Historik och nutid
 
IK Stanstad har alltid arbetat hårt med att bygga upp kreativa och genomarbetade arrangemang. Som ett resultat av detta har Stanstad bl. a. arrangerat landskamper, regionmästerskap, SM-deltävlingar och distriktsmästerskap.
 
Även idag är arrangemangen en hjärtefråga för klubben och bidrar till att bygga upp Stanstads unika gemenskap och anda - Stanstadandan. I arrangemangsgruppen sitter därför personer som visar engagemang och hjärta för klubben:
 
I praktiken står arrangemangsgruppen som ansvarig för arrangemangen i ett brett perspektiv vilket innefattar olika projekt och speciella evenemang. Dock är representationslagens matcher gruppens huvudsakliga arbetsområde.
 
 
 
Kravprofil
 

Säsongen 2015/2016 har vi både damlag och herrlag i division två, detta gör att kraven är som tidigare säsong. Detta innebär dock inte att vi ska sänka våra ambitioner när det gäller hemmaarrangemangen. Inte minst för att det är då de andra klubbarna bildar sig en uppfattning om oss. Vi vill också att våra medlemmar ska vilja träffas här och se detta som en naturlig mötesplats. Genom detta genererar vi goda intäkter till föreningen.

 

I Stanstad finns två dokument som ligger till grund för våra arrangemang:

*Kravprofil (publikt dokument)

*Checklista (arbetsdokument)

 

Kravprofilen är en översikt av de krav vi ställer på våra arrangemang vid representationslagens hemmamatcher i Bråhögshallen.

 

Ansvaret inför match ligger i huvudsak på kansliets anställda, det primära syftet är att skapa intresse och marknadsföra inför matcherna. Därigenom också att maximera antalet faktiska och potentiella besökare, samt att maximera våra intäkter på matchdagen. Så kallade Match-Day Incomes utgör en stor del av omsättningen i idrottens största klubbar och i Stanstad utgör dessa ca 15 procent. Potentialen är högre än så.

 

Trenden i de största klubbarna och i de globalt sett största idrotterna är att en allt mindre del av klubbarnas omsättning baseras på intäkter under matchdagen. Åtminstone om man räknar krasst på biljettförsäljning och intäkter vid försäljning i kiosker och shop. Framförallt TV-avtalen som intäktskälla är idag mycket större. Klubbarna och idrotten har i vissa sammanhang växt större än sin arena och sitt närområde i ett globalt perspektiv.

 

IK Stanstad verkar på en annan nivå, säsongen 2010/2011 noterades vi som sveriges sett till antal licenser 60:e största innebandyklubb. Gissningsvis landar vi även ekonomiskt på omkring samma plats. Detta i en idrott som i sverige är tredje störst.

 

Även i Stanstad eller motsvarande klubbars verklighet utgör intäkterna på matchdagen en liten del av klubbens omsättning, medlemsavgifter, aktivitetsbidrag m.m. är större och viktigare intäktskällor. Till skillnad från Real Madrid eller motsvarande har klubbar i Stanstads storlek svårt att locka stor publik. IK Stanstad har däremot en väldigt hög potential med en arena till ca 400 åskådare som har varit i det närmaste fullsatt under fyra matcher 2011/2012. Effekterna av en fullsatt arena är många.

*Inramningen

*Effekten på spelarna

*Gott renommé

*Ekonomiskt

 

När arenan är fullsatt ligger intäkterna på omkring 6 000-10 000 kronor per match. Vid ett fåtal matcher mitt i veckan har publiksiffrorna sjunkit under 50, intäkterna vid sådana tillfällen är däremot försvinnande små. Målet är att en representationsmatch alltid ska ge en vinst på minst 5000 kr och att intäkter på matchdagen ska motsvara 20 procent av klubbens omsättning.

Vi har identifierat att söndagar fungerar bäst som matchdag ur publikt- och ekonomiskt hänseende, matcher ska i så stor grad som möjligt spelas då.

Nedanstående rubriker beskriver hur vi skapar lönsamma och attraktiva arrangemang

 

1. Inför match

 

Obligatoriska aktiviteter:

 

*Matchaffischer enligt följande prioriteringsordning; Bråhögshallen – Staffanshallen – offentliga platser – hos sponsorer – i butiker – hos andra föreningar.

 

*Väldesignade matchprogram med stort innehåll.

 

*Införmaterial på hemsida, Facebook och Twitter – puff, intervjuer, matchreferat.

 

* Medlems- och sponsorutskick.

 

 

Aktiviteter vid vissa tillfällen:

 

* Pausunderhållning

 

* Utökat utbud i kiosk - exempelvis grillning, våffelförsäljning och liknande.

 

* Pressmeddelande

 

*Liveintervjuer, annat Livematerial

 

 

Potentiella framtida aktiviteter:

 

*Infartskyltar, digitala

 

*Infoskylt i Bråhögshallen, digital

 

 

2. På matchdagen – vilka krav har vi på spelplatsen, Bråhögshallen?

 

*Stanstadflaggan under matchklockan

 

* Välbemannat sekretariat

 

*Stanstadvepor på kortsidorna

 

* Sponsorvepor, skyltar och sargdekaler

 

* Hög ljudkvalitet

 

* Entré med välkommen- och inträdeslappar samt bord och roll-ups.

 

* Stanstad- och motståndarlappar på omklädningsrummen.

 

* Välkomna domare

 

*Intro

 

3. På matchdagen – dags för match!

 

* Under uppvärmningen spelas musik, publik hälsas välkomna och dagens matchvärdar presenteras. Dessa finns alltid synliggjorda på matchaffisch och matchprogram – kolla där vid osäkerhet. Vid behov töms läktaren senast en halvtimme innan match för att kunna ta inträde.

 

* Intro 2011, båda lagen går in på led, Stanstad först följt av motståndarna. Introlåt och strobar, den ena vid ingången och den andra mot den stora flaggan. Ljuset tänds, Stanstad applåderar mot publiken.

 

* Eventuellt Line-Up

 

*Musik spelas i alla spelavbrott förutom vid spelavbrott i samband med skada.

 

* Speaker ropar ut mål och assist samt eventuell information i pauserna.

 

* Bild och film

 

 

4. På matchdagen – efter match

 

 

* Direkt efter match rapporteras resultat via IBIS. Matchhändelser, publiksiffra och klockslagen för matchens start och slut
 
 
Kontaktuppgifter arrangemang
IK Stanstads styrelse
 
 
Sponsorer